Monday, February 23, 2009

REUNION FINALIS KDM IDOL MELALUI KOMPILASI KE-2



Dipetik dari
New Sabah Times
Selasa, 24 Februari 2009

Oleh Raphiel Pinus

Setelah hampir empat tahun selepas penerbitan album dan MTV Karaoke KDM Idol I, kini album KDM Idol 2 menyusul dengan komposisi lagu-lagu terbaru.

Reno, Fredo, Fran, Leena dan Auni Nabilla, walaupun sekarang ini masing - masing sibuk dengan kerjaya, masih sempat bergabung menjayakan album ke 2 mereka. Enam lagu dalam kompilasi ini diambil dari album solo Auni Nabilla, Reno dan Fredo manakala Leena dan Fran yang belum memiliki album solo, masing - masing merakamkan dua lagu baru. Empat lagu baru itu merupakan ciptaan Asmin Mudin manakala liriknya pula ditulis oleh LP Ally Raphiel Pinus. Ia membabitkan "Ginawo i intangan", "Tumopot om Kogirot", "Kokiriu Monompogunan" dan "Kahandaman Di Kosinduol".

Mengenai perkembangan terkini artis - artis berkenaan, Fredo dan Reno bertugas sebagai eksekutif di sebuah syarikat swasta. Leena dan Fran pula bekerja dengan jabatan kerajaan, manakala Auni Nabilla mengambil keputusan melanjutkan pelajarannya di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dalam jurusan seni persembahan. Turut menjadi tarikan dalam album kompilasi KDM Idol 2 ini adalah, lagu bonus yang dimuatkan oleh sykline iaitu lagu Pertemuan Terakhir Ini nyanyian duet Den Bisa dan Clarice Johm Matha yang juga mentor finalis KDM Idol sebelum ini. Sebagai rekod, dalam album kompilasi KDM Idol I, track bonus yang dimuatkan adalah Percintaan Tanpa Izin.

Mendapatkan komen Abu Bakar Ellah selaku bekas "Guru Besar" finalis KDM Idol, beliau menyatakan rasa bangga kerana kesemua bekas pelajarnya telah memiliki kerjaya masing - masing. "Ketika ini mengharapkan jualan album semata - mata belum mampu menjamin masa depan para artis tempatan dan saya mengucapkan tahniah kepada mereka kerana telah mendapat pekerjaan," jelas artis ini.

Selain album kompilasi KDM Idol 2, Leena, Fran, Fredo dan Reno turut muncul dalam kompilasi "Songulun Iso Sinding", iaitu sebuah lagi MTV Karaoke yang menampilkan lagu - lagu terbaik Skyline. Artis lain yang turut terlibat dalam album MTV Karaoke ini adalah, Clarice John Matha, Kimin Mudin, Apai, Lydia Kalidin, Amie Joba, Jestie Alexius, Aldro John Gaisah dan Jeply Miroh. 12 lagu dimuatkan dalam album yang diterbitkan dalam bentuk CD audio dan VCD ini iaitu Superstar, Kada Tagako, SMS, Kada Maya Dogo, Rati Dot Piupusan, Bey Koupusanku, Tingkodon Noh, Nunu Poduli, Sopinsodu, Tulun Tokou, dan lagu Tupus Kinabalu yang diterjemah dan nyanyian dalam Bahasa Dusun oleh Jeply Miroh.

Menurut Pengurus Perhubungan Media Skyline Enterprise Ramli Ahmad, album kompilasi ini merupakan satu strategi penting untuk mempromosikan artis - artis kepada peminat hiburan tempatan. "Album kompilasi ini bukan semata - mata berorientasikan keuntungan...kita perlu album seperti ini yang menampilkan lebih ramai artis terutama mereka yang belum menerbitkan album ke-2 supaya sentiasa diingati peminat." jelasnya.

6 comments:

Lala said...

Tahniah Fredo n kawan2...

fredo said...

Lala.. tengkiuuu.. :-)

markiekadus said...

fredo, ko tau sia puas hati beli tu KDM idol 1. Dari konsert akhir tu sia beli... Sori, sia blum lai dapat ni album... but i'll sure will get this... sibuk begia... wekekekeke...

Well Done Bro!!!

Fredo said...

markiekadus --> tengkiu kioo... ya itulah yang diharapkan...pendengar terhibur dengan album tu.. :-) apa2pun teruskan menyokong kio..
*fredo is happy :-p*

cicak said...

Sa pun mo cari laini CD.

Fredo said...

cicak.. ba p la cari.. ada sudah tu d pasaran.. hehe